A Coen-testvérek, Joel és Ethan a Burn After Reading után újabb filmmel rukkoltak ki, mely ezúttal a hatvanas évekbe kalauzol bennünket, egy zsidó családok lakta ingerszegény, szürke, és unalmas kommunába, ahol megismerhetjük Larry Gropnik egyetemi professzor életének egy válságos szakaszát. Szerencsére az A Serious Manről, mint filmről ugyanezen jelzők nem mondhatók el, hiszen nem csak, hogy egy nagyszerű korrajzot kaphatunk, hanem egy, a szánk szegletébe mosolyt is csaló hamisítatlan Coen-szatírát. Mazel Tov!
Larry Gropnik fizikát oktató egyetemi professzor. Diákjai majd' elaszanak az óráján, mivel száraz és unalmas a tárgy, melyet oktatni próbál. Házassága romokban, felesége Judith válni akar, mivel Sy Ablemannel szeretne újra frigyre kelni. Emiatt rabbihoz is szükséges elmennie Larrynek, szerezni egy válási okiratot, eközben el kell viselnie a család nyakába szakadt Arthur testvérét, valamint készülnie kell fia Bar Mitzvah-jára. Munkahelyén kinevezés elé nézne, ám ott is negatív események veszik kezdetét, mivel valami őt dehonesztáló leveleket kezd írogatni a választási bizottságnak. Larry lassan, de biztosan kezdi elveszíteni a kontrollt az események és önmaga felett.
A Coen-testvérek egyik remek ismertetőjegye a fanyar humor és keserédes, már már groteszk társadalmi kép felvázolása. Karaktereik a lehetetlenség határát súrolják, annyira profán és már már nevetséges szereplők, amolyan antihősök, valahol mégis életszerű, az amerikai társadalom egyszerű gyermeki. Beszéljünk itt kisvárosi terhes fánkzabáló sheriffnőről, vagy egy félelmetesen lusta naplopó bowlingosról, de szóba hozhatjuk a sürített levegővel támadó elképesztő frizurájú bérgyilkost, vagy a hiperaktív és erősen tanulatlan fitnesszedzőt. Jelen esetben Larry az antihős, a tökéletes csődtömeg, az ember, akitől mindenkinek visszajön némileg az önbizalma. Larry kétségbeesetten próbálja összerakni életének darabkáit, ám ez inkább csak passzív szenvedésben, beletörődésben és magatehetetlenségben merül ki. Családfőként sem több, mint egy báb, akit zsinóron rángatnak, kihasználnak és levegőnek néznek.
A film vélhetően hűen mutatja be a hatvanas évek tipikus kertvárosi mikrokommunában élő zsidó családját, akik zsidó iskolába járatják gyermeküket, ám annyira mégsem elkötelezett hívei a tradícióknak. A Coen-testvérek tulajdonképpen egy kis fricskát is pöccintenek akár maguknak is, hiszen nem elképzelhetetlen, hogy önéletrajzi ihletésű elemek is előfordulnak a filmekben saját családjukra vonatkozólag. A filmben megjelenő három rabbi három különböző fellépése, attitűdje és kora is szimbolikus jelentéssel bír. A legidősebb rabbi, a legszűkbeszédűbb, ám mégis tán ő mondja el Danny-nek, Larry gyerekének a legbölcsebb tanácsot. A film fináléja a minden kétséget eloszlató válasz már inkább a mesés kategória, ám mégis megállja helyét az alkotásban. A szatirikus és melankólikus hangulatot a film előzetese is jól példázza.
A főszerepben Michael Stuhlbargot láthatjuk, aki nagyon jól és viccesen alakítja a kiboruló Larry-t. Sari Lennick formálja meg feleségét Judithot, akinek vannak remek pillanatai és Sy Ablemant Fred Melamed játsza el, aki szintén erőlködés nélkül tudja előadni az álszent "barátot", aki tulajdonképpen szemrebbenés nélkül szegi meg a mózesi tízparancsolatot, ugyanakkor álszent fellépéssel get-et, azaz válási okiratot követel Larry-től, hogy elvehesse a feleségét.A film szerzett zenéje csendes, lágyabb zongora darabokból áll, miképpen a főtéma is, néhol hegedű is előfordul. Visszatérő motívuma a filmnek a Jefferson Airplane dala a hatvanas évekből a Somebody to Love. Látványvilágban egyszerű, semmi felesleges sallang, számítógépes animációra ne is számítsunk, de ez jellemző az összes Coen-filmre, hiszen ők nem az effektekkel akarják megfogni a közönséget, hanem a történettel és persze a gondosan átgondolt, precíz kameramunkával, mint ahogyan itt is tették. Összességében egy, a Coen-antológiába tökéletesen beleillő, szórakoztató és elgondolkodtató alkotást kaptunk megfelelő arányban a humorral és a drámaisággal.
Történet | | 81 | | 7,5 | | 87% | |
Alakítások | |
Rendezés | |
Látvány & hang | |
Zene | |
Összhatás | |