Box Office Hírek Előzetesek Kritikák Filmzene Főoldal

A tavalyi Titanic fesztiválon győztes Vérvonal rendezője volt az idei hasonló seregszemlén a zsűri elnöke, azaz idén az izlandi Baltasar Kormákúr hirdette ki a fesztivál fődíjasát. Az eredményhirdetéskor kicsit viccelődve megjegyezte, hogy az Eurovíziós Dalfesztiválon is egymásra szavaznak úgyis, utalva arra, hogy a rokon/szomszéd nemzetek bizony nem a teljesítményt nézik. Ezek után kihirdette, hogy a norvég Rune Denstad Langlo filmje az idei győztes, mely a Nord (Észak) címre hallgat. A film megtekintése után azonban elillanhat minden kételyünk, ami akkor támadt, amikor az eurovíziós poént ellőtte, ugyanis a film megérdemelte a sikert.

Az Észak egy hagyományos értelembe vett road-movie, ami az első negyed órán kívül nem szól másról, mint, hogy a történet főhőse más és más emberekkel ismerkedik meg északra tartó útja során. A történet röviden: Jomar Henriksen Trondheimben él, és egy sípályát tart karban. Egyedül, magányosan él és nem is igényli mások társaságát. Depressziós hajlama mellett pánikbetegség is gyötri, egyedül a pszichiátriai intézetben érzi kényelmesen magát. miután onnan eljön, meglátogatja egy régi barátja, aki anno elcsábította tőle a kedvesét. Lasse elmondja, hogy a nőnek van egy fia, ami Jomar gyermeke. Az asszony a messzi északi Tarmok-völgyben él. Jomar kis hezitálás után felgyújtja  szolgálati lakását és nekiindul a nagy útnak egy motoros szánnal.

Útközben különböző korosztályú és fajtájú emberrel ismerkedik meg. Egy közös van bennük, mindannyian elszigetelve élnek, a hegyek között az erdő szélén. Lotte, a tizenéves lány, akit nagymamája nevel keresi a barátot és talán az apát is Jomarban, aki megszáll náluk néhány napra, miután hóvakságot szenved. Ulrik, a vidéki traktoros homofób, akinek szülei Thaiföldön nyaralnak, és ő is Jomar barátságát keresi, miközben sajátos részegedési technikát mutat meg a férfinak. A legérdekesebb karakter Ailo, az agg lapp, aki családja kérése ellenére sem hajlandó házban lakni, hanem nomád módon egy befagyott tó jegén, jurtában tengeti időskori napjait. Talán nála érezhető a legjobban az izoláltság érzése, abszolút távol minden modern, civilizációra emlékeztető dologtól (leszámítva a hómobilját), de a különbség az, hogy ez az ő döntése, melynek tradicionális okai is vannak. Ulrik érzi a magányt, ám elfogadja és csak társra vágyik, míg a legifjabb, Lotte gyűlöl a semmi közepén lakni, és kérleli nagyanyját, hogy költözzenek le a faluba.

Jomar utazása egyfajta szimbolikus jelentőséggel is bír, ugyanis nem csak fiát és egykori szerelmét kajtatja, hanem önmagát is keresi a végeláthatatlan havas tájon. A lenyűgöző, ám gyilkos módon hideg tájak megigézik a nézőt. Miközben a keserédes történetet figyeli az ember, északi fény cikázik az égbolton, néha meg embert próbáló hóvihar kerekedik. A tűz is nagy szimbólummal bír. Jomar jellemfejlődését mutatja be. A kezdetben ő maga gyújtja fel lakóhelyét, később, amikor talál egy üres menedékházat a vadonban, véletlenül felgyújtja. Szépen lassan kigyógyul a menekülésből, és a maga utáni emlékek elpusztításából.Langlo nagyszerűen dirigálta az emberi kapcsolatok és belső vívódások kavarodását. A Titanic Fesztiválon kívül még négy díjat nyert Európa-szerte a film.

Anders Baasmo Christiansen formálta meg Jomart, aki jó munkát végzett, és abszolút hitelesen alakította a céltalan életet élő, ám célt lelő férfit. A film egyik érdekessége volt az idős Ailo, akit Lars Olsen alakított, aki maga is lapp nemzetségből származik, és a filmben hallhatjuk is számi nyelven beszélni a lányával. A zene a film hangulatához mérten váltakozik , lényegében hegedűt hallhatunk szinte végig, hol komorabb, hol vidámabb témákat húzva. Összességében egy kellemes egy és negyed órát okoz a film, már csak a táj miatt is kikapcsolja az embert, és könnyedén megfeledkezik a körülötte zajló őrült világról a halálosan nyugodt északot elnézve.
 

Történet
70
73
IMDB logo 7,1
Rotten Tomatoes logo N/A
Alakítások
80
Rendezés
75
Látvány & hang
60
Zene
75
Összhatás
75

Címkék: kritika skandináv

A bejegyzés trackback címe:

https://alfaomega.blog.hu/api/trackback/id/tr151515800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.10. 17:51:55

Az a baj, hogy ez is egy baromi jó kis film, de szép csendben el fog halni, mint a többi ilyesmi. Pedig ha beülnének rá az emberek, akkor 10-ből 8 tuti azt mondaná, hogy de jó volt! De nem ülnek be, mert ülnek otthon és a Barátok köztöt nézik, vagy mert áz ávátárrá várnak, vagy tudja a tököm, mire. És nem tudják, hogy mennyire hiába. Hogy mennyire hülyék.

Tyrannum · http://alfaomega.blog.hu 2009.11.10. 20:07:39

@efes: Őszintén megdöbbentett a kikelésed az "Ávátár" ellen. Természetesen értem mire gondolsz, de szerintem pont rossz filmet pécéztél ki magadnak, amiről talán nem tudsz olyan sokat. A Barátok közthöz való hasonlítás már inkább vicces. Bárcsak ennyire széles közönség nézné meg majd a filmet, de valószínűleg nem így lesz, főleg Magyarországon. Amúgy sem jó dolog elítélni egy filmet azért mert szélesebb közönségnek szól és több pénzből gazdálkodhat, főleg előre. Pont ezt jelentené a széles látókör, amibe a posztban említetthez hasonló függetlenebb filmek megtekintése is beletartozik, nem igaz? :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.10. 22:42:05

@Tyrannum: Félreérted vagy nem ismered a filmes közvéleményt. Akkora hájpja van az Avatarnak, hogy akármilyen lesz a film, jó érzésű, normál szkeptikusban ellenérzéseket szül. Ezt a giccses trailerek csak tovább erősítik. Ettől kezdve számomra ez egy tucatfilm - melyet ugyanúgy megnézek, mind majd mindegyiket - de nem állok be az előre rajongók táborába. Technikai bűbájoknak már régen nem dőlök be - a Nord éppen azért jó film, mert nem bűbájjal, szemkápráztatással próbálja a néző kegyeit megnyerni, hanem tiszta, egyszerű eszközökkel, valódi dolgokról, valódi emberekről mesél történetet, melyet akár mindennapjainkra is tanulsággal szolgálhat. Ehhez képest, látatlanban, az Avatar csupán tündérmese-meskete. Erre céloztam.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.10. 22:43:59

@Tyrannum: És a pénznek, büdzsének ebben nincs szerepe, illetve, attól, hogy valami drága még nem biztos, hogy jó, és attól, hogy olcsó, még nem biztos, hogy rossz. És fordítva. :)

Tyrannum · http://alfaomega.blog.hu 2009.11.10. 22:59:45

@efes: Te érted félre. Az, hogy látatlanban minek tűnik egy film az nem sokat számít. De azért egy bizonyos elemi szinten minden egyes filmet egyenlőként kell kezelni, legyen az több százmilliós produkció vagy független film. Arról nem is szólva, hogy bármilyen okból egy mozdulattal félresöpörni egy film egyébként létező művészi értékeit, ami mögött nehéz, kreatív munka áll, szintén nem túl elegáns. Mindezt előre megtenni pedig egyenesen értelmetlen. :)

demizson bobby 2009.11.11. 00:09:06

@efes: egyetértünk...sajnos.
A részemről ettől a ponttól:
www.imdb.com/title/tt0328132/
kezdve minden skandináv filmen ott az egyik szemem!

Messidor 2009.11.11. 02:52:37

@demizson bobby: Ez a Menolippu...is biztosan jo film,de mi koze a skandinavokhoz?@efes: Sztem nincs igazad,nem fog elhalni ez a remek film,megtalalja a kozonseg.Igaz,Pesten-ha jol tudom-csak a Cirkoban vetitik videken meg...De talan nem is baj,hogy a plazamozik nem jatszak.

navigo 2009.11.11. 09:30:48

Nem értek túlságosan a filmekhez, de sztem is jó film. Sajnos még a norvég ismerősöm se hallott róla, nemhogy egy magyar barátok közt rajongó nem fogja megnézni ;)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.11. 09:59:12

@Tyrannum: Honnan tudod látatlanban, hogy egy filmnek vannak művészi (vagy bármilyen) értékei, és nemcsak a szokásos tömeghipnózisnak vagy áldozata? ;)

Amúgy, a trailerek, teaserek alapján abszolút lehet képet alkotni a filmről, főleg némi rutinnal.:) De paraszti logika alapján is lehet prekoncepciókat alkotni: ha valami ilyen drága, akkor annak vissza is kell jönni -> igen komoly engedményeket kell tenni a közönség felé (amelynek nagy többségének már így is megterhelő lesz a háromórás vetítési idő) -> mégiscsak egy baromi látványos cirkusz lesz ez, szögegyszerű (talán azért az ilyen Transfromereknél legalább egy picit bonyolultabb) sztorival, nem több. Ennek nem mond ellent Cameron eddigi életműve sem, mely egyenes irányú drágulást, hígulást és elgiccsesedést mutat. Viszont kifejezetten káros hatással van kisebb költségvetésű, finomabb, mélyebb filmekre, mert a közönség globális ingerküszöbét tapossa a bányászbéka segge alá. Ki az, aki az ilyen látványos tűzijátékok után kíváncsi egy olyan filmre, melyben egy kissé depressziós faszi világgá megy a végtelen hóban? Legyen ez bármilyen szellemes, bölcs ÉS: szórakoztató film is. (És most nem az igényes filmnézőkről beszélek, hanem -ahogy első itteni kommentemben is hangot adtam- az átlag nézőről, akinek szintén eséllyel bejönne ez a norvég film, HA MEGNÉZNÉ.)

captainpamfil 2009.11.11. 10:44:36

Utálom a telet!

efes: "Viszont kifejezetten káros hatással van kisebb költségvetésű, finomabb, mélyebb filmekre, mert a közönség globális ingerküszöbét tapossa a bányászbéka segge alá. Ki az, aki az ilyen látványos tűzijátékok után kíváncsi egy olyan filmre, melyben egy kissé depressziós faszi világgá megy a végtelen hóban?"
Ezt most értsük úgy hogy szerinted minél magasabban van az ingerküszöb annál könnyebb átlépni?

Tyrannum · http://alfaomega.blog.hu 2009.11.11. 14:09:18

@efes: Túlságosan leragadtál az egyébként főleg Magyarországon alig ismert és hidd el, hogy "nem várt" Avatarnál, én amit írtam azt általánosságban értettem. A művészi értékei egy filmnek pont csak a megnézése után derülnek ki. De előre elítélni semmiképpen sincs értelme. És itt most tényleg minden filmről beszélek, és annak minden vetületéről. Legyenek azok az alakítások, a zene, az operatőri munka, vagy éppen az előszeretettel, méltatlanul lenézett vizuális effektusok mögötti munka minősége (remélem érthető, hogy ezek szempontok, amik külön lehetnek jók, de csak egy ilyen nem feltétlenül tesz jóvá egy filmet).
Van egy pont egyébként, amitől már nem a filmeket kell hibáztatni, hanem a nézőket. Persze, a Nordhoz hasonló filmek ritkán kapnak lehetőséget, hogy szélesebb körben is elérhetővé váljanak, de hidd el, hogy ha így is lenne, az a réteg, aki valóban megnézné és élvezné nem olyan nagy. Jó lenne ha nagyobb lenne, de nem. Ezért is jók az új alternatív terjesztési módszerek, akár az internet is.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.11. 14:41:20

@captainpamfil: Értsd, ahogy akarod. Értsd jól.

@Tyrannum: ..alig ismert? Ember. Olvass filmes blogokat..:) annyi a hype, mind ide lacháza. ne haragudj, de nálam alap, ha egy munka jól el van végezve. Azért, mert egy cgi technikus jól végzi a dolgát, hadd ne tapsikoljak...:)

Tyrannum · http://alfaomega.blog.hu 2009.11.11. 14:51:58

@efes: Ott élsz akkor elég nagy tévedésben, hogy egy blog tartalmát és hozzászólásait levetíted az átlag magyar, vagy akár nemzetközi moziba járó közönség érdeklődési körére és ismereteire. Azt hiszem az Avatarról nem is érdemes tovább vitatkozni a bemutatóig. Amúgy is vicces, hogy pont nekem mondod, hiszen több mint 40 bejegyzést írtam ide az Avatarról, és szinte biztos, hogy részletesebben követem a megfelelő fórumokat, mint te. :)
Viszont megint csak lenézően CGI "technikust" emlegetsz. Nem, nem feltétlenül csupán technikusról van szó, nem hiszem, hogy ezt annyira nehéz megérteni, hogy miért. Arról nem is beszélve, hogy ismét ezt emelted ki, amikor ez is csak egy szempont a sok közül. Ezek szerint akkor nem hiszel abban, hogy egy filmet lehet objektíven, több nézőpontból is értékelni, és szerinted csak egyféle összesített "vélemény" létezhet, vagy csak annak érdemes?
süti beállítások módosítása