A Låt den rätte komma in (angolul: Let the Right One In, magyarul az Engedj be! címet kapta)) a skandináv Stephen King, a svéd John Ajvide Lindqvist tollából származó igazi sötét hangulatú horrorremeke. A történet a stockholmi agglomerációban játszódik Blackebergben,a korai nyolcvanas évek egyik fagyos telén, lakótelepi környezetében, mely homlokegyenest más, mint amit az ember egy jóléti államról elképzel. A film középpontjában Oskar áll, a 12 éves magányos fiú, akit édesanyja egyedül nevel. A fiúnak nincsenek barátai, a többi gyerek az iskolában megveti, gúnyolja. Belép az életébe Eli, akiről a történet folyamán kiderül, hogy vámpír, és szoros barátság szövődik közöttük.
A film kiválóan szimbolizálja a gyermeki kegyetlenséget, avagy a fiatalok milyen brutálisak is tudnak lenni egymással. A történet groteszk mivolta, a helyszín, és a képi világ tökéletes alkotássá forrasztja össze a svéd drámát. Drámát, mivel aki horrort vár, az csalódni fog. Van vér, vannak csonkítások, azonban a történet nyomasztósága, és az információk lassú csöpögtetése miatt inkább drámának nevezhető a film. Két hasonlóan magányos lélek egymásra találását és kötődését láthatjuk. Két gyermekbőrbe zárt felnőtt szerelmi története ez, áldozatokkal és lemondással, valamint az elfolytott szexuális vonzódás kibontakozásával.
A filmet svédül érdemes megnézni felirattal, mivel a skandináv nyelv lüktető dinamikája még élvezetesebbé teszi az amúgy is hullámvasút felépítésű filmet. A lassú kezdés a csúcsra kapaszkodás, ahonnan kisebb-nagyobb völgyekkel zuhan egyre mélyebb sötétségbe a cselekményszál.
A rendező Tomas Alfredson leginkább vígjátékairól híres Svédorszában, ám itt megmutatta, hogy komoly filmben is megállja a helyét. Persze a csipetnyi humor nem maradhatott ki innen sem. A két gyermekszereplő is jó választás volt, nagyszerűen alakítják Oskart (Kåre Hedebrant) és Elit (Lina Leandersson).
A zene észrevehetetlenül nyomja rá komor bélyegét a filmre, egyszerű puritán, ám jól illeszkedik a történethez. Kifejezetten jó, hogy a zenével nem próbálták elnyomni a képi világot, ami sokkalta fontosabb ebben az esetben.
Összességében a film kiállja majd az idő próbáját, az európai filmek kedvelői még sokáig fognak beszélni e dark, nyomasztó, újszerű avantgárdnak is nevezhető alkotásról.
Történet |
| 91 |
| |||||
Alakítások |
| |||||||
Rendezés |
| |||||||
Látvány & hang |
| |||||||
Zene |
| |||||||
Összhatás |
|