Box Office Hírek Előzetesek Kritikák Filmzene Főoldal

Nicolas Cage a.k.a. John Koestner egyetemi oktató, a csillagászat és atomfizika tótumfaktuma megfejt egy ötven évvel korábbi számsort, melyből helyszínre, és napra pontosan kiolvasható, hogy hány ember hal majd meg a különböző katasztrófákban. A képlet (Knowing) egy látványos természetfeletti thriller, és végre a történet sem egy tál döglött omlettre emlékeztet. Alex Proyas rendező M. Night Shyamalan utóérzetű filmjének kivesézése nem spoilermentesen ugrás után.

A történet szerint egy massachusets-i általános iskola alapításakor eltemetnek egy "időkapszulát", melyben a gyerekek rajzai találhatók a jövőről. Egy kislány azonban egy számsort vet a papírra, melyet ötven év múlva kiemelnek az iskolai jubileum alkalmával, és mit ad Isten, Koestner prof. kezei közé kerül, aki egy alkoholgőzös pillanatában simán rájön mit jelentenek a számok. És akkor azt hiszem befejezhetjük a történeten való élcelődést, mert tulajdonképp ezek után elég jó, ötletes és fordulatos történetvezetést láthatunk. A katasztrófák időpontjai stimmelnek, a mi Nicolas Cage-ünknek az utolsó feladata a Föld elpusztulásakor biztonságban tudni kisfiát, aki különös suttogást hall, és feketeruhás próbababa merevségű férfiakat lát.

A történet több szálon fut, a film felénél bekapcsolódó Diana (Rose Byrne) szála is elég jó húzásnak ígérkezik. Arról nem is beszélve, hogy simán meghal, igaz nem csak ő... Végre egy film, ahol végül tényleg szanaszét hullik a földgolyó, nem csak fenyegetve van attól. Ugyanis az utolsó számsor szerint mindenki meghal, ezt pedig a Nap bazi nagy mágneses kitörése okozza, és mindenki elporlad. A főszereplők közül csupán két túlélőnk van, méghozzá John fia, Caleb, és Diana lánya, Abbey, akik kiválasztottak között vannak. Ugyanis — és itt jön a Shyamalani fordulat — a fekete ruhás suttogókról kiderül, hogy bizony extraterresztriális humanoidok — gyengébbek kedvéért földönkívüliek — és elviszik a két gyereket egy Földhöz hasonló lakható bolygóra, ahol más gyerekekkel együtt újraindíthatják az emberiség történetét.

Különösen tetszettek a vallási vonatkozású utalások, szimbólumok. A film eleve valahogy megpróbálja szembeállítani a tudományt a vallással, amiről tudjuk, hogy egy örökké tartó, véget nem érő felesleges vita. A filmben John apja lelki pásztor, és hát igen fagyos a viszonyuk. Az igazán vallási jelképek a film közepe felé bújnak elő, amikor is az Utolsó Prófécia, az Apokalipszis, az Ítélet napja szóba kerül. A nagy finálé előtti családi összeborulás jelképezheti a megváltást, és megtisztulást, míg a záró képsorok a két gyerekkel fehér ruhában a tiszta lappal való indulást, az újrakezdést jelképezik. jegyezzük meg, azért az a bizonyos fa ott volt a háttérben, és ez kiváló üzenet, hogy a bűneink a génjeinkben vannak...

A látványra, mint mondottam nem lehet panasz. A nagy finálé előtt két szuper kis katasztrófát is sikerült összehozni, egy repülőgép szerencsétlenség és egy alagúti metrókarambol formájában. A végső pusztulás képei pedig egyfajta zajos rekviemként szántották végig a hangfalakat. Rendezői szempontból sem volt rossz a film, igaz Aley Proyas otthonosan mozog a sötét hangulatban, hiszen ő jegyezte Brandon Lee utolsó filmjét, A hollót, valamit az I, Robot című filmet is.

Nicolas Cage a tőle megszokottat hozta, a szenvedő drámai hős, megszokott grimaszok, megszokott szerepek is tán... Se több, se kevesebb. Diana Byrnes egy picit tán túlsipákolta a szerepét, engem főleg a vége felé irritált a szokásosnál picit jobban. A gyermekszínészek (Chandler Canterbury és Lara Robinson) is jó teljesítményt nyújtottak, bár a Calebet játszó Canterbury néha olyan idegennek tűnt a vásznon. A film zenéje rendben volt, a hang és dallam megtalálta a harmóniát a képpel, igaz nem hallhattunk fülbemászóan egyszerű, ám nagyszerű melódiákat.

Összességében kellemes csalódást nyújtott a film, ugyanis történetileg végre kaptunk valami kis extrát. Igaz Hollywood belehalna, ha csak egyszer is happy end vagy reménysugár nélküli befejezést adna. Csak egyszer... de azért ez elég szép darkos befejezés így is.

Történet
75
78
IMDB logo 6,7
Rotten Tomatoes logo 32%
Alakítások
70
Rendezés
80
Látvány & hang
90
Zene
80
Összhatás
75

 

Címkék: kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://alfaomega.blog.hu/api/trackback/id/tr231203972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2009.06.24. 11:38:59

Nekem nem tetszett a film, nem tudott érdekes lenni, nem kötött le
spoiler: az ufós/angyalos dolog pedig nagyon rossz ötlet volt, a vége pedig, hogy hazalohol az apjához szintén elcseszett volt.

Egyébként miért van az, hogy minden posztnál kiraksz egy továbbot? Nem jobb úgy, ha az ide látogató folyamatosan tud olvasni?:)

Tyrannum · http://alfaomega.blog.hu 2009.06.24. 22:06:26

@koimbra: A film lényegében erre a fináléra épül, tehát enélkül nem lenne film. Proyas szándékosan lassú folyású thrillert csinál és annak hatékony. És persze sok dolog szimbolikus jelentőségű.

Turisast kérdezted, de én válaszolok (a kommented alapján talán nem egyértelmű számodra, hogy ketten vagyunk). Erről lehetne vitatkozni, de szerintünk sokkal jobb ez a megoldás. Miért lenne jó, ha a látogatónak végig kellene olvasnia vagy akár görgetnie mindent, sokszor nagy képsorokon keresztül? Ez pontosan arra jó, hogy kiválassza azt, ami már a bevezető alapján is érdekli, avagy nem. Ráadásul nem kell megvárnia tucatnyi nagyobb kép betöltését vagy beágyazott videók inicializálását, jobban követhető a statisztikában az érdeklődés. Igazából szinte csak előnye van és szerintem sokkal többet kéne használniuk másoknak is, de erről felesleges itt vitatkozni, esetleg e-mailben.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2009.06.25. 11:31:06

Nem vitatkozásképpen írtam, csak megjegyeztem.

Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2009.07.18. 09:27:13

Nem csak a két gyerek menekült meg. Több űrhajó is elhagyta a földet a végén, gondolom máshonnan is vittek el gyerekeket... szerintem.

Tyrannum · http://alfaomega.blog.hu 2009.07.18. 10:18:44

@Bruti: Turisas megfogalmazása valóban nem volt teljesen pontos, de javítottam rajta. Egyébként szándékosan csak a két gyereket látjuk, hiszen így sokkal egyértelműbb az "Ádám és Éva" szimbólum.
süti beállítások módosítása