Box Office Hírek Előzetesek Kritikák Filmzene Főoldal

Aki rendszeresen olvas minket, talán tudja, hogy élünk-halunk az egysnittes jelenetekért, úgy hisszük, hogy kifejezetten különlegessé tesz egy filmet, ha egy emlékezetes, jól megkomponált, látványos jelenetet vágás nélkül láthatunk. Olyan érzést ad, mintha részesei lennénk a jelenetnek, egyszóval életszerűbbé és izgalmasabbá teszi az adott részét a filmnek. Természetesen az esetek kisebb részében ez szinte már virtuóznak is nevezhető operatőri munkával párosul, amit vétek nem értékelni, és kiemelni, ugyanis nem egy esetben tudunk példát említeni, ahol a kamerás bizony kúszik-mászik, ugrik, süllyed, és még arra is figyel, hogy ne essen el, illetve a kamerának se legyen baja. Mivel a világhálón nem egy hasonló tematikájú összeállítás található, mi megpróbáltuk aktualizálni valamelyest a dolgot, így összeszedtük a szerintünk legemlékezetesebb és leghíresebb egysnitteseket az elmúlt évtizedből, melyet ABC sorrendben mutatunk be. Hogy melyik a legjobb, majd Ti eldöntitek.

Atonement

Ebben a háborús filmdrámában akkor láthatjuk a közel öt perces vágás nélküli jelenetet, amikor az angol csapatokat már a háború végének a szele legyinti meg. A katonák céltalanul szórakoznak és játszanak a tengerparton, a lovakat pedig lelövik (ugye!). Ez egy olyan szintű grandiózus jelenet, melyben több száz statiszta vesz részt, miközben a kamera James McAvoyt követi, aki körbejárja a partszakasz. A jelenet fényét katarktikus szintűvé emeli az egyre erősödő zene és a bekúszó, majd elhalkuló katonakórus éneke. A háttérben az óriáskeréken pedig akasztott ember lóg. Pazar, és különleges filmművészeti remek ez.

 




Breaking News

Egy hong kongi akciófilm kezdő képsoraiban találhatunk vágás nélküli jelenetet, ahol egy bűnszervezet kerül utcai lövöldözésbe a rendőrséggel. A kamera végig az utcán van, daruval változtatják a magasságát, attól függően, hogy lakásban történő dolgokat látunk, vagy az utcán zajló eseményeket követjük. Összetett, ügyes teljesítmény ez is.

 


Children of Men

Naná, hogy nem maradhat ki a listából, sőt, mindjárt kettő jelenettel is beszállhat a versenybe. Kronológiai sorrendben haladva az első jelenet az üldözéses jelenet. A kameraman végig a kocsiba ül, miközben lázadók támadják meg a járművet, Julianne Moore halálos lövést kap a nyakába egy motoros merénylőtől, akit Clive Owen a kocsi ajtajával von ki a forgalomból. A kamera valahol a kocsi közepén helyezkedhetett el és négy percen keresztül megszakítás nélkül veszi a teljes akciót.

 

A másik a szinte legendássá vált képsorozat, melyben Clive Owen utcai harcok közepette jut be a házba, ahol a remény gyermekét találhatja. Lövések, robbanások, por, szűk helyek. Az operatőr lépésről lépésre követi a színészt, eközben az egyik lelőtt harcosról vér is fröccsen a kamerára. Hatásos és lehengerlő jelenet hat percben. Sajnos sehol, semmilyen formában nem találtunk megfelelő beágyazható videót, úgyhogy ezt a jelenetet itt tudjátok megtekinteni.

El secreto de sus ojos

Nem is olyan régen írtunk kritikát a filmmel kapcsolatosan, aminek a nemzetközi címe Secret in Their Eyes, és nem mellesleg megnyerte a 2010-es Oscart a legjobb külföldi film kategóriában. Ebben az ergentin alkotásban vegyül a számítógépes animáció és az élőszereplős jelenetsor a hatperces egysnittesben. A két nyomozó a gyilkost keresi egy tömött futballstadionban. A kamera "berepül" a stadionba a számítógépes effekteknek ksözönhetően, ám a lelátónál már vágás nélkül láthatjuk a teljes feszültséggel teli üldözéses jelenetet. Az operatőr itt hatalmasat alkot, nem is igazán értjük mindig, hogy miként vették fel a jelenetet. Lássátok és csodáljátok.

Kill Bill

Természetesen Tarantino úr is helyet kap az összeállításban, aki Brian de Palma előtt tisztelegve építette bele a Kill Billbe a kb. másfél perces egysnittest, ám rövidsége ellenére igen híres jelenet lett. Talán nem is a kameramunka miatt, hanem a fényjáték, illetve a zene miatt, ugyanis ebben a jelenetben készül Uma Thurman Oren Ishii pagodájában kivégezni ellenfelét, miközben a japán rock'n'rollra ropják a földszinten a szórakozók. Tarantino egyébként a Ponyvíregényben is domborított már egy emlékezetes vágás nélküli "követős" jelenetet, ahol Vincent Vegát követi az operatőr végig a rockandroll étteremben.

 


Protector

Szintén egy távol-keleti film következik, méghozzá a Protector angol címre hallgató. A thaiföldi filmben egy négy perces jelenetet láthatunk, melyben vágás nélkül követhetjük a főhős behatolását az ellenséggel agyonvett épületbe. A földszintről indul, és egynehány emelettel flejebb végződik, eközben megállás nélkül törnek az üvegek, repülnek a székek, és zuhannak le a korláton át az emberek. Mindezek alatt az operatőr végig követi, olykor fut a főhős után, és arra is ügyel, hogy mondjuk egy repülő szék ne a kétforintos kamerán landoljon. Ebben a jelenetben még kiemelendő egyébként a kaszkadőri munka is. Kiváncsi lennék hanyadjára sikerült felvenni hiba nélkül a jelenetet.

 


Russian Ark

Az utolsó film tulajdonképpen kakukktojás, ugyanis (és most tessék kapaszkodni) az egész film egy jelenet. A másfél órás orosz történelmi filmben persze nincsenek látványos akciók, sem pedig bonyolultabb kameraállások, viszont Alekszander sokurov rendező létrehozta azt, amiről Hitchcock is csak áhítozott, egy az egyben vette fel a filmet, mintha csak egy tágas színházban lennénk (valójában egy tágas múzeumban vgyunk, méghozzá a szentpétervári Ermitázsban). Itt beágyazva a film második része látható, a többi megtalálható a youtube-on.

 

Címkék: összeállítás

A bejegyzés trackback címe:

https://alfaomega.blog.hu/api/trackback/id/tr21904562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petrov144 2010.04.18. 22:22:24

Az a children of men jelenet (az épületben) kicsit még hosszabb is kb 10 perc. A vége a legemlékezetesebb nekem, amikor jönnek ki és a gyereksírás egy pár percre leállítja a lövöldöző feleket.