Box Office Hírek Előzetesek Kritikák Filmzene Főoldal

Az idei Oscar-gálán számos kisebb, szinte "független film" jellegű alkotás szerepel, akár a legjobb film kategóriájában is. Ilyen például a brit Slumdog Millionaire is. Az angolok nem először bizonyítják be, hogy akkor is megállják a helyüket, ha az egész világ a közönség. Még 2007 végén mutatkozott be a Boy A című film, ami ugyan még nem élt meg nagy mozis karriert, de vitathatatlanul erős a független filmek mezőnyén belül is. A film a bűn és a társadalom viszonyát, a megbűnhődött elítélt társadalomba való visszailleszkedésének lehetőségét boncolgatja.

A 23 éves Jack Burridge most szabadul a börtönből, ahol kamasz korának nagy részét töltötte. A tett, amiért bűnhődött, olyan szörnyű, hogy ennyi év után is tartania kell a társadalom dühétől, így valójában neve sem igazi. Új személyazonosságával, új életet próbál kezdeni, mentorának, Terry-nek segítségével. Kezdetben, számára is meglepő módon, minden szinte könnyedén a helyére kerül, felcsillan a remény, hogy a múltat maga mögött hagyva, ha el nem is feledve azt, de normális élete legyen, mint bárki másnak. Terry segítségével munkát és szállást szerez, új barátai lesznek és még a szerelem is rátalál, ami különösen váratlanul éri őt.

Múltjától azonban nehezen szakad el. Újra és újra kísértik a régi emlékek és a szorongás, amit bűntársának tisztázatlan végzete okoz számára. Rosszul érzi magát amiatt is, hogy el kell hallgatnia múltját mindenki elől, még azoktól is akik idő közben közel kerülnek hozzá. Jack talán maga is érzi, hogy egyszer úgyis kiderül az igazság és ez a néző számára is végig nyomasztóan "benne van a levegőben". Ellentmondásos módon, Jack élete akkor kerül lejtőre, amikor egy autóbalesetből kiment egy kislányt. A sajtó nyilvánosságával lassan megindul kiharcolt, új életének szétetése. Amikor minden kiderül, lavina szerűen taglóz le mindenkit. Jack bármit is ért el azóta, nem menekülhet a társadalom megvetése és dühe elől, beleértve a hozzá közel került barátait, sőt szerelmét.

A Jonathan Trigell azonos című regényéből adaptált forgatókönyv ügyesen, misztikusan építi fel a cselekményt. A főhős jelenével szinte "párhuzamosan" ismerjük meg a múltban elkövetett "rémtettett", és az odáig vezető eseményeket. Magával a bűncselekménnyel mi is csak a film tetőpontján szembesülünk, ami egyrész erősíti azt, másrészt teret enged annak, hogy a néző előítéletek nélkül ismerhesse meg Jacket.

A történet másik erőssége a két- vagy akár többértelműség. Igaz a bizonytalanság már-már veszélyezteti a cselekmény kohézióját, de mégis a film előnyére válik és üzenetét jobban közvetíti. Sokat megtudunk a múlt eseményeiről, de sosem a konkrét igazságot. Ez a gyilkosság bemutatásában csúsosodik ki, egyidőben a jelenben, az elkerülhetetlennek tűnő lelepleződéssel. Elkövette-e Jack a bűntettett egyáltalán? Ha igen, miért? Vagy igazából csak az a bűne, hogy nem lépett közbe? Ezt a nézőnek kell eldöntenie, mivel a válaszokban talán még maga Jack sem biztos.

Történet
90
86
IMDB logo 8,0
Rotten Tomatoes logo 89%
Alakítások
85
Rendezés
85
Látvány & hang
85
Zene
80
Összhatás
90

Címkék: kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://alfaomega.blog.hu/api/trackback/id/tr30947291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.